۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

باکلوفن - BACLOFEN

رده بارداری : C

موارد مصرف :

بـاکلوفن دردرمـان اسپاسـم شـدید و مزمن عـضله ارادی و بـه منظـور کـاهش تعـداد و شـدت حملات درد عصب سه قلو در بیمارانی که قادر به تحمـل کاربامازپین نیستند یا به اثرات آن مقاوم میباشند، مصرف میشود.

مکانیسم اثر :

باکلوفن احتمالاً درسطح نخاع عمل کرده و عبور بازتاب تک سیناپـسی و چنـد سیناپـسی را مهـار میکند و بـه وسـیله هیپرپـولاریزه کـردن انتهـای رشـته عــصبی آوران، مــانع از آزادشــدن واســطههــای محــرک احتمالی (اسید گلوتامیک و اسید آسـپارتیک ) مـی گـردد . این دارو بر نواحی فوق نخاعی نیز ممکن است اثر بگذارد.

فارماکوکینتیک:

جذب بـاکلوفن سـریع و زیـاد اسـت . سرعت و میزان جذب با افزایش مقدار مصرف ممکن است کاهش یابد . متابولیسم آن کبدی است و فقط حدود 15% مقدار مصرف متابولیزه می شـود . دفـع آن کلیـوی اسـت . حدود 40% مقدار مصرف معمولاً طی 6 ساعت وکـل دارو طی 3 روز ازبدن دفع میگردد.

موارد منع مصرف :

این دارو در درمان بیماران مبـتلا به مشکلات عـروق مغـزی، پارکینـسون، فلـج مغـزی یـا ترومای حاصـل از مـشکلات مغـزی و زخـم معـده نبایـد مصرف شود.

هشدارها :

1- درطول درمـان بـا بـاکلوفن خطـر بـروز مـسمومیت CNS که منجر به توهمات، اغتـشاش شـعور، افـسردگی روانی یـا سـایر آشـفتگی هـا ی روانـی یـا تـسکین مفـرط میشود، در سالمندان بیشتر است.

2- دربیمـاران مبـتلا بـه اخـتلالات کلیـوی، کبـدی یـا تنفسی این دارو باید با احتیاط مصرف شود. عوارض جانبی : عوارضی مثـل ادرار خـون آلـود و تیـره رنــگ، دردقفــسه ســینه، مــسمومیت CNS، درماتیــت، واکنشهای آلرژیک و غش کردن (سنکوپ) بامصرف ایـن دارو گزارش شده است.

تداخلهای دارویـی :

مـصرف همزمـان بـاکلوفن بـا داروهای ضد افسردگی سه حلقـه ای سـبب افـزایش اثـر باکلوفن، با داروهای ضدفشار خون منجر بـه افـزایش اثـر کاهنده فشار خـون، بـا خـواب آورهـا باعـث افـزایش اثـر سداتیو، با مهار کنندههای ACE باعث افزایش اثر ضدفشار خون و با لیتیوم باعـث افـزایش اثـر بـاکلوفن مـی گـردد . باتوجه به اینکه باکلوفن ممکن است سـبب افـزایش قنـد خون شود مقدار مصرف دارو های خـوراکی پـایین آورنـده قند خون و انسولین درصورت مصرف همزمان با بـاکلوفن باید تنظیم گردد.

نکات قابل توصـیه :

درموقـع مـصرف دارو از مـصرف سایر داروهای مضعف CNS باید اجتناب شود.

مقدار مصرف :

در درمان اسپاسم و درد عصب سه قلو ابتدا 5 میلیگرم سه بار در روز مصرف می شود. سپس هر 3 روز یکبار 15 mg/day به مقدار مصرف اضافه می شود (به هرنوبت مصرف دارو 5 میلیگرم) تا پاسخ مناسـب بـه دســت آیــد . بیــشینه مقــدار مــصرف در بزرگــسالان 80 mg/day میباشد. دربعضی از بیماران ممکـن اسـت مقادیر بیشتری مورد نیاز باشد. 

اشکال دارویی :

Tablet: 10 mg, 25 mg

منبع : پورتال پادرا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پیام غلامرضایی

عنوان دومین مطلب آزمایشی من

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پیام غلامرضایی

عنوان اولین مطلب آزمایشی من

این متن اولین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پیام غلامرضایی